Lohkoketjut ja pelaaminen: hajasijoitusvirtuaalimaailmassa

Virtuaalimaailma

Historian ensimmäinen lohkoketju, bitcoin, otettiin käyttöön vuonna 2009. Tästä meni kuitenkin pitkä aika ennen kuin tultiin siihen pisteeseen, että lohkoketjut nousivat suosioon ja niitä alettiin hyödyntämään eri aloilla. Nykyään markkinoilla on yli 5 000 eri kryptovaluuttaa, sekä uusia julkaistaan jatkuvasti lisää. 

Tämä vaihtoehtoinen valuutta on tullut niin tutuksi, että sillä voidaan muun muassa maksaa ostokset netissä, pelata kolikkopeli ja tehdä valuuttakauppaa. Peliala on ottanut huomioon myös lohkoketjujen tarjoamat mahdollisuudet. 

Vuonna 2020 suosioon nousi Axie Infinity, sekä peliyritykset jatkuvasti pyrkivät yhdistämään lohkoketjun, video- tai mobiilipelaamisen ja metaversumin. Kuinka tämä yhdistelmä sitten näkyy pelaamisessa nykyään? 

Mikä lohkoketju on? 

Perinteinen valuutta on aina joko yhden ihmisen, valtion tai keskitetyn järjestelmän omistuksessa. Lohkoketju perustuu täysin julkisista tapahtumista muodostuvaan ketjuteknologiaan. Kryptovaluutalla on luohijia, jotka hyväksyvät tapahtuman aina, kun se vaihtaa omistajaa ja lisäävät sen tähän lohkoketjuun. 

Lohkoketjua voidaan verrata perinteisen valuutan tilikirjaan tai pankkitietoihin. Ainoa ero näissä on se, että lohkoketjun tietoja ei ole mahdollista yhdistää tiettyyn henkilöön. Kryptovaluutta rahansiirrot tehdään aina anonyymisti, joka on yksi syy miksi ne ovat suosittuja.

Toistaiseksi kryptovaluuttoja ei ole hyväksytty viralliseksi valuutoiksi, mutta ne on käytössä monissa eri yhteyksissä. Suosituimpia näistä ovat muun muassa bitcoin, dogecoin, tetherin, litecoin ja ethereum. 

Lohkoketjut video- ja mobiilipelaamisessa

Peliala muuttuu yhtä aikaa teknologian kanssa. Peliyritykset pyrkivät jatkuvasti löytämään uusia tapoja kuinka voisivat hyödyntää erilaisia ominaisuuksia omassa toiminnassa, niinpä myös lohkoketjut ovat löytäneet tiensä pelimaailmaan. 

Tämä ei rajoitu pelkästään siihen, että pelaaminen maksetaan kryptovaluutoilla. Tämän lisäksi pelin sisäisiä maksuja voidaan tehdä NFT-poleteilla, sijoittaa meemikolikkoihin, ansaita kryptovaluuttaa pelaamalla ja rajaton määrä muita mahdollisuuksia. 

Pelimarkkinoille on lohkoketjujen suosion myötä ilmestynyt niin kutsuttuja play-to-earn, eli GameFi -pelejä. Näistä esimerkkinä muun muassa Axie Infinity, Sipher, Faraland ja Heroverse. Pelaajilla on mahdollisuus ansaita näissä pelaamalla kryptovaluutta- tai NFT-palkintoja. 

Pelaamisen ja lohkoketjujen yhdistyminen 

Pelivalmistajat ovat eri mieltä siitä, mikä lohkoketjujen rooli on ja tulee olemaan pelialalla. Osa on jatkanut perinteiseen tapaan, kun osa taas uskoo kryptovaluutan olevan osa alan tulevaisuutta ja ovat keskittyneet sen kehittämiseen. 

Historian ensimmäinen GameFi -peli julkaistiin vuonna 2017. Tämä on nimeltään CryptoKitties. Näitä voi pelata aivan kuten mitä tahansa muita pelejä, mutta pelissä voitettuja NFT-palkintoja (vaatteita, laitteita, tarvikkeita…) on mahdollista myydä muille pelaajille. Peleissä on järjestelmä, jossa pelaajat voivat markkinoida omaisuutta kysynnän ja tarjonnan mukaan. 

Hajasijoittaminen ja omistaminen peleissä

Lohkoketjupelien määrä on kasvanut valtavasti vuodesta 2020 alkaen. Joukkoon mahtuu niin suosittuja pelejä, heikkolaatuisia versioita ja huijauksia. Hyvin nopeasti kuitenkin hyvät ja luotettavat pelit erottuvat joukosta. Viime vuodet ovat osoittaneet, että lohkoketjujen ja pelaamisen yhdistämisellä on hyvät mahdollisuudet tulevaisuudessa pelialalla. 

Seuraavaksi muutamia esimerkkejä siitä kuinka lohkoketjut ja pelaaminen on yhdistetty: 

  1. CryptoKitties: Historian ensimmäinen lohkoketjupeli. Pelissä pääsee kasvattamaan kissoja, luomaan niistä omia kokoelmia ja ansaitsemaan palkintoja. Jokainen pelistä löytyvä kissa on ainutlaatuinen yksilö, jonka voi ostaa omaan kokoelmaan. KittyVersessa pääsee viihtymään pelien parissa, sekä tarjolla on erilaisia pulmia ratkottavaksi muiden pelaajien kanssa. 
  2. Axie Infinity: Tämä on yksi ensimmäisistä markkinoille tulleista videopeleistä, joka mahdollistaa virtuaalituotteiden kaupan käymisen kryptovaluutalla. Kyseessä on suloisten olentojen täyttämä virtuaalimaailma. Pelillä on miljoonia pelaajia ympäri maailman. Pelaamalla voi kasvattaa ja kerätä varoja, joilla saa keräilysesineitä, maata tai muita NFT-palkintoja. Näistä on mahdollista käydä kauppaa avoimella markkinapaikalla. 

Play-to-earn – pelaa ja ansaitse

Lohkoketjupeleillä on monta eri nimitystä kuten play-to-earn, GameFi-pelit ja Web3 pelaaminen. Toistaiseksi eniten näistä käytetään lohkoketjupeliä, mutta kaikkiin näihin sanoihin törmää näissä yhteyksissä. Kyse näissä kaikissa on samasta asiasta.

Näiden pelien periaate poikkeaa paljon perinteisistä video- ja mobiilipeleistä. Pelaaja voi joutua maksamaan jonkun pelin pelaamisesta kerta- tai kuukausimaksun, että saa oikeuden käyttää kyseistä lisenssiä ja pelata peliä. Näin hän saa oikeuden viihtyä pelin parissa vapaasti, mutta siitä ei ole taloudellisesti mitään hyötyä. 

Lohkoketjupeleissä pelaajat saavat pelaamisen lisäksi mahdollisuuden ansaita rahaa. Automaattisesti tämä ei tarkoita sitä, että pelaamisella rikastuu. Peleissä on mahdollisuus tehdä kauppaa kryptovaluutalla pelin sisäisillä tuotteilla. Huomioon tulee kuitenkin ottaa se, että yleensä pelaajan tulee tehdä talletus NFT:llä tai kryptovaluutalla ennen kuin se on mahdollista. 

Ota nämä asiat huomioon, kun sijoitat lohkoketjupeleihin

Kryptovaluutat ja peliala ovat yksi voimakkaimmin kasvavia aloja. Hyppääminen mukaan näiden kahden tarjoaman viihteen pariin voi kuulostaa houkuttelevalta, mutta ennen sitä on tärkeää ottaa huomioon muutamia asioita. Koskaan ei pidä sijoittaa varoja asioihin mitä ei ymmärrä tai minkä seurauksista ei ole täysin tietoinen: 

  • Ota selvää lohkoketjun perusteista. Pelaamisen lisäksi on tärkeää tietää miten lohkoketju toimii ja mitkä ovat sen edut. 
  • Tutustu kryptovaluuttoihin ja tokeneihin, joita aiot käyttää. 
  • Harkitse tarkkaan sopiiko kyseinen peli juuri sinulle. Vertaile muiden pelaajien kokemuksia. 
  • Selvitä mitkä ovat pelin sijoitusmahdollisuudet. Joissakin peleissä osto ja myynti on mahdollista vain pelin sisällä, eikä varoja ole mahdollista kotiuttaa. Tämä kannattaa erityisesti ottaa huomioon. 
  • Varmista, että pelivalmista on ottanut huomioon kaikki tarvittavat toimenpiteet koskien käyttäjien omaisuuden ja henkilötietojen suojaamista. 

Pelien pariin ei kannata lähteä sillä ajatuksella, että pelaa itselleen suuren omaisuuden. Se pelikokemus tulee mitä todennäköisemmin päättymään ikävällä tavalla. On tärkeää tehdä tietoisia ratkaisuja, ja olla täysin varma omista tekemisistään ennen kuin aloittaa pelaamisen. 

Sijoittamista virtuaaliseen pelimaailmaan

Lohkoketjupeleissä pelialan kaikki periaatteet rikotaan, kun yleensä pelaajat pyritään saadaan maksamaan pelaamisesta, niin tässä heille annetaan mahdollisuus oman bisneksen tekemiseen. Opettelemalla hajauttamisen ja riskienhallinnan on täydet mahdollisuudet kääntää pelaaminen omaksi voitoksi. 

Jokainen on näiden vuosien aikana oppinut sen, että niin pelaamisessa kuin kryptovaluutoissa on omat riskinsä. Tosin kovalla harjoittelulla ja taitavalla sijoittamisella nämä uuden ajan peli tarjoavat rajattomat mahdollisuudet. GameFi -pelit tuovat juuri sitä innovaatiota ja haastetta mitä pelaajat ovat kaivanneet pelialalle.

Ruotsalaispoliisin päätelmä:
– Reiän suuruudesta päätellen varkaita ei ole ollut kuin yksi.
17.09.2023VitsitJaa
Jos kauneus olisi pala pekonia, olisit koko emakko.

25.07.2022VitsitJaa
Olipa kerran eräässä intiaanikylässä Sonta-niminen päällikkö. Hänen puheilleen tuli eräs mies, joka halusi ostaa päälliköltä hänen heimonsa maat. Sonta kieltäytyi, mutta mies sanoi saapuvansa jonain päivänä tiedustelemaan josko päällikön mieli olisi muuttunut. Koko päivän päällikkö käveli ympäri leiriä ja hoki: ”Sonta ei lähde, Sonta ei lähde”. Heimon parantaja kuuli päällikön sanat ja määräsi päällikölle ulostamislääkekuurin. Sonta oli ihmeissään mutta söi kuitenkin lääkkeet. Kuurin jälkeen sama toistui, Sonta käveli leiriä ympäri ja toisteli: ”Sonta ei lähde”. Parantaja määräsi päällikölle tällä kertaa pidemmän lääkekuurin. Eräänä päivänä päällikkö Sonta sanoi: ”Nyt Sonta lähtee, koska teltta täynnä p*sk**.” 

Nimimerkki: TuntematonPotilas
Lähde: Vitsikirja

22.07.2022VitsitJaa
Miksi Pekka-Eric myöhästyi koulusta?
– Tuli mutka matkaan
08.07.2023VitsitJaa
Opettaja aloitti perjantain viimeisen koulutunnin sanoen luokalle:
Se, joka teistä vastaa ensimmäisenä oikein minun esittämääni kysymykseen, pääsee heti viikonlopun viettoon!
Eetu viskasi saman tien kumin opettajan pöydälle. opettaja säpsähti hämmästyneenä: – Kukas se tämän heitti?
Eetu korotti ääntään: -MINÄ! ja olenkin nyt lähdössä kotiinpäin viikonlopun viettoon.

Nimimerkki: Eetu ja opettaja
21.07.2024VitsitJaa
MacGyver menee kauppaan ja tilaa:
– 200g palvilihaa, kiitos
– Se tekisi 5 markkaa, sanoo kauppias
– En maksa, sanoo MacGyver
– Oot sää sitte Ihmemies, sanoo kauppias

03.09.2020VitsitJaa
Mitä Kynegolgi sanoi huomatessaan että on kiireessä?
– Nyt tussua toisen eteen

Nimimerkki: samuheikkinenn
Lähde: Oma pää

18.08.2022VitsitJaa
Miksi uhkapelit ovat harvinaisia Afrikassa?
Koska heillä on liikaa gepardeja!

Lähde: onlinekasinorank.net/uutiset/kaikkien-aikojen-hauskimmat-kasinovitsit-ja-sanat/
04.12.2022VitsitJaa
Miksi lapset katsova mieluiten Yle Areenaa?
– Se ei kuluta heidän Ruutu-aikaa.

18.11.2022VitsitJaa
– Viina tekee sinut pirun paljon kauniimmaksi, sanoi Pekka vaimolleen.
– Mutta enhän minä ole ottanut viinaa, vaimo ihmetteli.
– Et niin, mutta minä olen.

04.08.2020VitsitJaa